Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kritische columns over het voortgezet onderwijs in Nederland, gebaseerd op de eigen ervaringen van de schrijver als docent Nederlands.
Secundair onderwijs --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Kwaliteitszorg. --- Leerkrachten. --- Schulkritik. --- Voortgezet onderwijs. --- Niederlande.
Choose an application
Didactisch handboek voor het onderwijzen van Nederlands als tweede taal aan leerlingen vanaf twaalf jaar.
Spreken in het openbaar --- Nederlands als tweede taal --- Didactiek --- Spreken --- Mondelinge communicatie --- Mondelinge taalvaardigheid --- Nederlands. --- Tweedetaalverwerving. --- Fremdsprachenunterricht. --- Niederlande. --- NT2
Choose an application
Is Nederland nog steeds een lichtend voorbeeld voor de rest van de wereld? En blijft België, de gespleten zuiderbuur, als vanouds aanmodderen zonder veel zicht op beterschap? Er zijn veel verschillen tussen Nederland en België, twee buurlanden waar dezelfde taal wordt gesproken. Verschillen die zich onvermijdelijk vertalen in de manier waarop de twee landen worden bestuurd. Nederland lijkt zijn ruimtelijke ordening goed op orde te hebben, maar de woningnood is er al jaren schrijnend en neemt nog toe. In het slordig volgebouwde Belgische landschap zijn geen weidse einders, maar structurele woningnood is er ook niet. Wat zegt dat verschil in organisatie over de bestuurscultuur in beide landen? Staat Nederland bol van de regelneverij en is België een paradijs voor eigengereide arrangeurs? Wat is de plaats van de politiek in dat geheel? In Ligt het aan ons? gaat Dirk Achten op zoek naar de oorzaken en de achtergronden van de gelijkenissen én de verschillen in bestuurscultuur tussen beide landen. Naar wat goed en wat misschien minder goed loopt. In de hoop dat het toch beter kan. https://www.standaarduitgeverij.be/product/ligt-het-aan-ons-9789022340080/
Nederland --- Politiek --- België --- Internal politics --- internationale politiek --- politiek --- Netherlands --- Belgium --- BPB9999 --- culture --- BPB2310 --- kultur --- kulttuuri --- cultură --- cultuur --- kultura --- πολιτιστικός τομέας --- kultúra --- kultūra --- cultura --- Kultur --- cultúr --- kultuur --- култура --- livello culturale --- vita culturale --- културен живот --- erudizione --- An Ísiltír --- Nederlandene --- die Niederlande --- Alankomaat --- Κάτω Χώρες --- Hollandia --- Nyderlandai --- Paesi Bassi --- Nederländerna --- Nīderlande --- Países Baixos --- Holanda --- Holandsko --- Холандия --- Holandia --- Nizozemska --- Țările de Jos --- Nizozemsko --- Madalmaad --- l-Olanda --- Pays-Bas --- Холандија --- Países Bajos --- Nyderlandų Karalystė --- Reino dos Países Baixos --- Madalmaade Kuningriik --- Nizozemské království --- Regatul Țărilor de Jos --- Holandské kráľovstvo --- Nizozemí --- Mbretëria e Holandës --- Краљевина Холандија --- Кралство Холандија --- Holandë --- Koninkrijk der Nederlanden --- Holande --- Kongeriget Nederlandene --- Reino de los Países Bajos --- Alankomaiden kuningaskunta --- Hollandi Kuningriik --- Olandija --- Hollande --- Ríocht na hÍsiltíre --- Holland --- Ολλανδία --- Βασίλειο των Κάτω Χωρών --- Holland Királyság --- Hollanti --- Holandija --- Regno dei Paesi Bassi --- Кралство Нидерландия --- Kraljevina Nizozemska --- Kingdom of the Netherlands --- das Königreich der Niederlande --- Konungariket Nederländerna --- Нидерландия --- ir-Renju tal-Olanda --- Olanda --- Nīderlandes Karaliste --- Królestwo Niderlandów --- Royaume des Pays-Bas --- Public administration --- Environmental planning --- comprehensive plans [reports]
Choose an application
Docenten die lesgeven in een vreemde taal, vertalen abstracte lesdoelen naar de lespraktijk. In Didactiek van het vreemdetalenonderwijs worden theorie en praktijk bij elkaar gebracht door analyse en verdieping te verbinden met praktijkervaringen. Daarmee draagt het boek bij aan de professionalisering van vreemdetaaldocenten. De auteur geeft een inleiding in de achtergronden van het vreemdetalenonderwijs, met onder meer een praktijkgerichte behandeling van de toetsproblematiek. Daarna volgt de didactiek van de vier taalvaardigheden (lezen, luisteren, schrijven en spreken) en van de deelvaardigheden (uitspraak/spelling, woordenschat en grammatica). Ten slotte komen kennis van land en volk en literatuur aan bod. Bij het boek hoort een website met extra voorbeelden van oefeningen uit leergangen Duits, Engels, Frans en Spaans, opdrachten voor verwerking, toepassing en eigen theorieontwikkeling, en een lijst met aanbevolen titels voor verder lezen en links. Didactiek van het vreemdetalenonderwijs is een handboek voor (aankomende) docenten in moderne vreemde talen in het voortgezet onderwijs voor zowel de onder- als bovenbouw. Inhoudsopgave : Deel I Achtergronden 1 Belangrijke begrippen 2 Vreemdetalenonderwijs en natuurlijke vreemdetaalverwerving 3 Luisteren en lezen: hoe dat werkt, en oefenparameters 4 Spreken en schrijven: hoe dat werkt, en oefenparameters 5 Toetsen 6 Curriculum en leergang 7 Het vto in maatschappelijk perspectief Deel II Vaardigheden 8 Leesvaardigheid 9 Luistervaardigheid 10 Schrijfvaardigheid 11 Gespreks- en spreekvaardigheid Deel III Deelvaardigheden 12 Uitspraak en spelling 13 Woordenschat 14 Grammatica Deel IV Kennis van land en volk, literatuur 15 Kennis van land en volk 16 Literatuur Didactische handleiding voor docenten in het voortgezet onderwijs.
Didactiek. --- Didaktik. --- Eindtermen --- Fremdsprachenunterricht. --- Taalonderwijs. --- Voortgezet onderwijs --- Voortgezet onderwijs. --- Vreemde talen. --- Vreemde-talenonderwijs. --- Vreemdetalenonderwijs --- Secundair onderwijs. --- Nederland. --- Niederlande. --- talenonderwijs --- didactiek --- Didactics of languages --- 485.2 --- vreemdetalenonderwijs --- Duits --- didactiek : vreemde talen (ler) --- vreemdetalenonderwijs (ler) --- 475.3 --- Didactiek --- Taal --- 37.02 --- Lerarenopleiding : CVO --- 093354.jpg --- Vreemdetalenonderwijs ; secundair onderwijs ; didactiek --- didactiek secundair onderwijs - taal en letterkunde overige talen --- 485.2 Taal en letterkunde; overige talen --- Vreemde-talenonderwijs --- Onderwijs, Vreemde taal --- Onderwijs --- Vreemde taal --- 456.2 --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen
Choose an application
Aan de hand van recente wetenschappelijke inzichten en actuele ontwikkelingen wordt een inkijk gegeven in de problemen waarmee bepaalde kinderen en jongeren te maken krijgen en welke orthopedagogische hulp zij hierbij krijgen.
Hulpverlening. --- Orthopedagogiek. --- Sonderpädagogik. --- Nederland. --- Niederlande. --- Orthopedagogics --- Orthopedagogiek --- kindermishandeling --- kinderpsychiatrie --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- Nederland --- Netherlands --- Kinderen --- Onderwijs --- Jeugdzorg --- Kindermishandeling --- Gezinnen --- Druggebruik --- Misdaad --- Leerproblemen --- Autisme --- ADHD --- Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Visueel gehandicapte kinderen --- Doofblinden --- Jeugd --- Kind --- Gezin --- Drugsgebruik --- Leerprobleem --- Kind met een lichamelijke handicap --- Kind met een visuele handicap --- Doofblindheid --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Ouderenzorg --- Literatuur --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
"In de vijftiende eeuw brachten de hertogen van Bourgondië vele vorstendommen in de Nederlanden onder hun gezag. Daarmee legden zij de basis voor de moderne staten Nederland, België en Luxemburg. De Bourgondische machtsovername leidde tot een snelle vernieuwing van bestuur, rechtspraak en financiën. In 'De hertog en zijn Staten' staan het proces van de eenwording en het karakter van de unie centraal. Robert Stein beschrijft vernieuwing en continuïteit tegen het decor van de snel veranderende politieke, sociale en economische omstandigheden. Het succes van de Bourgondische dynastie wordt gespiegeld met het failliet van de oude vorstenhuizen en de teloorgang van het feodale bestuur. Op de achtergrond blijken de machtige steden een steeds belangrijker rol te spelen. Alleen met hun steun was de unificatie van de Nederlanden mogelijk, maar die steun gaven zij niet belangeloos."--Cover.
Pays-Bas bourguignons --- --Unification --- --Duc de Bourgogne --- --XIVe-XVe s., --- 1384-1477. --- Belgien. --- Luxemburg. --- Netherlands --- Netherlands. --- Niederlande. --- History --- History of the Low Countries --- anno 1400-1499 --- anno 1300-1399 --- 949.3.015 --- 949.19.01 --- 949.3.015 Geschiedenis van België: Bourgondische periode (1384-1482) --- Geschiedenis van België: Bourgondische periode (1384-1482) --- 949.19.01 Geschiedenis van de Nederlanden:--Middeleeuwen (5de-15de eeuw) --- Geschiedenis van de Nederlanden:--Middeleeuwen (5de-15de eeuw) --- Geschiedenis --- Bourgondische Rijk --- Nederlanden --- 15e eeuw --- 14e eeuw --- Adel --- Middeleeuwen --- Vlaanderen --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Emigratie --- Bourgondische tijd --- Unification --- Duc de Bourgogne --- XIVe-XVe s., 1301-1500
Choose an application
Europa. Schandvlek op dit blazoen is echter dat de achterstand van allochtone jongeren nergens zo groot is als in Vlaanderen. Met het ontstaan van zogenaamde concentratiescholen belandde deze situatie in een impasse. Meer dan 20 basisscholen stapten in een proefproject om zich te profileren op de onderwijsmarkt. Het project was in de eerste plaats bedoeld om zieltogende schooltjes, meestal concentratiescholen, te ondersteunen en nieuw leven in te blazen. Ze werden gestimuleerd om uit de grijze zone te treden en opnieuw het vertrouwen van ouders te krijgen. De aanvankelijke strategie van het' deconcentreren' werd snel omgebogen naar het aanbieden van kwaliteit aan elke leerling die zich aandient. Dit boek illustreert wat er tijdens acht jaar veldwerk is gebeurd. Eerst wordt de visie van het herprofileren uiteengezet. Daarna komen alle elementen aan bod die een rol spelen bij de vernieuwing, van de inbreng van de leerkracht en de rol van de projectcoach tot het financiële aspect van de zaak. Tot slot wordt het verhaal verteld van enkele scholen die kozen voor herprofilering. Hierbij horen een stappenplan en een keuze van werkinstrumenten voor de praktijk. Het boek richt zich in het bijzonder tot directies, leerkrachten, begeleiders, zorgcoördinatoren, vormingswerkers, kortom tot iedereen die de school een eigen profiel wil geven. (Bron: covertekst)
#SBIB:316.334.1O223 --- #SBIB:316.334.1O230 --- #SBIB:316.334.1O340 --- allochtonen --- basisscholen --- democratisering --- onderwijs --- onderwijsverandering --- Allochtone kinderen --- Concentratiescholen --- Democratisering --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing --- Zorgverbreding --- 451.3 --- 471.2 --- 472.2 --- 473 --- Basisonderwijs --- Identiteit --- Leidinggeven --- Leraren basisonderwijs --- Schoolleiders --- 090870.jpg --- Basisonderwijs ; Vlaanderen --- Organisatie van het onderwijs: plaatselijk --- Geplande onderwijsverandering --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- School management --- interculturaliteit --- Sociology of education --- Primary education --- Flanders --- Educational innovations --- Belgium --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Kwaliteitszorg --- Profiel --- Scholen --- Onderwijsfilosofie --- School (instelling) --- Imago --- Vorschulerziehung. --- Niederlande. --- Vlaanderen.
Choose an application
De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) refereert aan een tijd van ontdekking. Handelsgeest, technologische ontwikkelingen op het gebied van navigatie en cartografie, welvaart - het zijn kwaliteiten die hoog gewaardeerd worden. De compagnie oefent nog steeds een grote aantrekkingskracht uit. Velen van onze voorouders voeren op de schepen van de VOC en bevolkten de vestigingen en factorijen in Azië. Maar de VOC heeft ook een donkere kant: van onderdrukking, uitbuiting en doodslag. Die kant mag niet vergeten worden. In Den Haag wordt nu de digitalisering van het archief van de VOC voltooid. De in totaal ruim 1.200 strekkende meter archief met miljoenen pagina's informatie, beschrijven de geschiedenis van tientallen landen in Azië en zuidelijke Afrika in de 17e en 18e eeuw. In Het Grote VOC Boek wordt voor het eerst gebruik gemaakt van dit overvloedige archiefmateriaal. De reis door dit boek is als die van een VOC-schip. Vertrekpunt is Nederland en vandaar gaat de tocht door het gehele VOC-octrooigebied. De honderden beelden geven een adembenemend uitzicht op de wereld van toen. Aan deze rode draad zijn opmerkelijke, ontroerende en schokkende persoonlijke verhalen geknoopt. Gastauteurs zijn Nelleke Noordervliet en Ramsey Nasr, die tien hoofdpersonen uit het VOC-verleden op hun eigen wijze belichten. Twintig andere auteurs schrijven over aspecten van de VOC die voor hen van bijzondere betekenis zijn. Geschiedenis van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (1602-1799) in woord en beeld.
Handel. --- Verenigde Oostindische Compagnie. --- Geschichte. --- Asien. --- Niederlande. --- History of the Netherlands --- History of Asia --- Verenigde Oost-Indische Compagnie --- anno 1600-1699 --- anno 1700-1799 --- Oost-Indische Compagnieën --- Nederland ; koloniale geschiedenis ; 17de eeuw --- Nederland ; koloniale geschiedenis ; 18de eeuw --- Europa Nederland 942.9 - Nederlandse economische en sociale geschiedenis : bijzondere onderwerpen --- economische geschiedenis --- koloniale geschiedenis --- VOC --- Nederland --- geschiedenis --- 17e eeuw --- 18e eeuw --- Geschiedenis --- Koloniale geschiedenis --- Oost-Indische Compagnie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Archives. --- Commerce. --- Nederlandsche Oost-Indische Compagnie --- Nederlandsche Oost-Indische Compagnie. --- Archives --- History --- History. --- 1600-1799. --- Asia. --- Netherlands --- Netherlands. --- Pays-Bas --- Commerce --- Histoire --- Oost-Indische Compagnieën
Choose an application
In de afgelopen 15 jaar hebben we in Nederland een goed beeld gekregen van meisjes en jonge vrouwen die via dwang in de prostitutie zijn beland en worden uitgebuit. Maar van de mannen en vrouwen die bij de uitbuiting betrokken zijn de mensenhandelaren - hebben we nog niet zon duidelijk beeld. Wie zijn zij? En waarom doen zij wat ze doen? Wat zijn hun beweegredenen? Wat is hun achtergrond? Hoe staan zij in het leven?In dit boek komen vijftien veroordeelde mensenhandelaren aan het woord. Stuk voor stuk vertellen zij over hun eigen leven. Ze laten zien: achter elk mens, achter elke daad, schuilt een verhaal, een geschiedenis. Neem het verhaal van Jamie S. Zijn vader is pooier en Jamie leert al op heel jonge leeftijd hoe met de handel in vrouwen geld te verdienen valt. Voor mij was het de normaalste zaak van de wereld wat mijn vader deed, ik wist niet beter. Ondanks het feit dat Jamie en zijn moeder zwaar worden mishandeld door zijn vader, wil Jamie op hem lijken. Mijn vader was een bloedzuiger, maar hij is de man naar wie ik altijd opkeek. Hij was groot, breed, sterk. Ik wilde zijn als hij. Naast de persoonlijke verhalen wordt in dit boek aandacht besteed aan het juridische kader van de afzonderlijke zaken en aan een analyse van mensenhandelzaken van de afgelopen jaren. Ook de slachtoffers en het slachtofferschap komen aan bod.
Pays-Bas --- BPB1501 --- Esclavage --- 395.66 --- Mensenhandel --- Georganiseerde misdaad --- Nederland --- Slavernij --- Criminaliteit --- Prostitutie --- Kinderen --- Loverboys --- verdzība --- suženjstvo --- ропство --- escravatura --- orjus --- skllavëri --- otroctvo --- skjavitù --- niewolnictwo --- slavery --- slaveri --- δουλεία --- otroctví --- rabszolgaság --- schiavitù --- Sklaverei --- slavernij --- робство --- esclavitud --- orjuus --- vergija --- sclavie --- ropstvo --- muncă forțată --- schiavismo --- roboty przymusowe --- priverstinis darbas --- prisilno delo --- praca przymusowa --- piespiedu darbs --- tvangsarbejde --- travail forcé --- punë e detyruar --- trabalho forçado --- trabajo forzoso --- Zwangsarbeit --- lotta contro lo schiavismo --- stato di schiavitù --- sunnitöö --- pakkotyö --- присилна работа --- werkkamp --- forced labour --- καταναγκαστική εργασία --- prisilni rad --- kényszermunka --- tvångsarbete --- принудна работа --- lavoro forzato --- reato di riduzione in schiavitù --- an Ísiltír --- Nederlandene --- die Niederlande --- Alankomaat --- Κάτω Χώρες --- Hollandia --- Nyderlandai --- Paesi Bassi --- Nederländerna --- Nīderlande --- Países Baixos --- Holanda --- Holandsko --- Холандия --- Holandia --- Nizozemska --- Țările de Jos --- Nizozemsko --- Madalmaad --- Netherlands --- l-Olanda --- Холандија --- Países Bajos --- Nyderlandų Karalystė --- Reino dos Países Baixos --- Madalmaade Kuningriik --- Nizozemské království --- Regatul Țărilor de Jos --- Holandské kráľovstvo --- Nizozemí --- Mbretëria e Holandës --- Краљевина Холандија --- Кралство Холандија --- Holandë --- Koninkrijk der Nederlanden --- Holande --- Kongeriget Nederlandene --- Reino de los Países Bajos --- Alankomaiden kuningaskunta --- Hollandi Kuningriik --- Olandija --- Hollande --- Ríocht na hÍsiltíre --- Holland --- Ολλανδία --- Βασίλειο των Κάτω Χωρών --- Holland Királyság --- Hollanti --- Holandija --- Regno dei Paesi Bassi --- Кралство Нидерландия --- Kraljevina Nizozemska --- Kingdom of the Netherlands --- das Königreich der Niederlande --- Konungariket Nederländerna --- Нидерландия --- ir-Renju tal-Olanda --- Olanda --- Nīderlandes Karaliste --- Królestwo Niderlandów --- Royaume des Pays-Bas --- Kind --- Loverboy (persoon) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- sclábhaíocht --- An Ísiltír
Choose an application
Inclusie of 'met z'n allen samen leven en leren' is een belangrijke uitdaging voor onze samenleving en voor ons onderwijs. Dit boek belicht het proces naar meer inclusie vanuit de maatschappelijke evolutie, vanuit wetenschappelijk oogpunt en vanuit de ervaringen van de betrokken leerlingen enhun ouders.
Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- Teaching --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- 450.9 --- 454.2 --- 454.23 --- 454.8 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- CLB-centra --- Europa --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Inclusieve samenleving --- Klas --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingen --- Leerlingenbegeleiding --- Ouders --- School --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- leerlingenbegeleiding --- onderwijsvernieuwing --- Downsyndroom --- Gehandicapten --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Kinderen --- Rechten van het kind --- 454.9 --- inclusief onderwijs --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- 460.6 --- pedagogie: inclusie --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Overige onderwerpen --- Onderwijsstrategieën --- Didactische principes --- Roldoorbrekend onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Lager onderwijs --- PMS --- CLB --- Basisonderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Buurt --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Aufsatzsammlung. --- Gehandicapte kinderen. --- Inclusive education --- Inclusive education. --- Integratie. --- Integrativer Unterricht. --- Onderwijs. --- Special education --- Special education. --- Netherlands. --- Niederlande.
Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|